DIGITAALGELETTERDHEID |
DIGITAALGELETTERDHEID |
Waarom digitaal geletterdheidWe leven in een informatiemaatschappij waarin de computer steeds belangrijker wordt. Een bestaan zonder ICT (Informatie- en Communicatie Technologie) is nauwelijks meer denkbaar. Ook op school is het gebruik van de computer onmisbaar. Daarom zou het vak Informatiekunde voor minimaal één uur op het lesrooster van de brugklas moeten staan. |
Wat is digitaal geletterdheidSLO benoemt vier domeinen binnen digitale geletterdheid die van belang zijn voor leerlingen:
Deze vier vaardigheden maken onderdeel uit van de zogenaamde ‘21e eeuwse vaardigheden‘. |
ICT-vaardighedenBij ICT-vaardigheden gaat het om de volgende vier onderwerlpen:
Basisbegrip ICT:
Infrastructuur:
Standaardtoepassingen:
Veiligheid:
|
InformatievaardighedenZoeken op internet is voor veel leerlingen een dagelijkse bezigheid geworden. Uit de miljoenen websites op internet moeten zij de juiste informatie weten te vinden. Maar ook via kranten, sociale media, tv, online gemeenschappen komt veel informatie op leerlingen af. Ook daar is het belangrijk om zin en onzin van elkaar te scheiden. Informatievaardigheden zijn vaardigheden die leerlingen helpen bij het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie.
Leerlingen moeten zich de volgende vragen leren stellen:
|
MediawijsheidLeerlingen komen op verschillende manier met allerlei media in aanraking. Bij mediawijsheid gaat het om vaardigheden die leerlingen nodig hebben om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de informatiesamenleving. Mediawijsheid wordt uitgesplitst in:
Weten wat media is en doet:
Omgaan met media:
Werken met media:
Mediastrategie:
|
Computational thinkingComputational thinking richt zich op de vaardigheden die essentieel zijn om problemen op te lossen waarbij veel informatie, variabelen en rekenkracht nodig zijn. Het is daarbij belangrijk om te begrijpen hoe informatie tot stand komt zodat je computersystemen kan benutten voor probleemoplossen, voor het denken in stappen en daarmee in voorwaardelijkheden voor volgorde van de benodigde gegevens. Computertechnologie gebruiken bij het zoeken naar oplossingen betekent inzicht krijgen in algoritmes (een reeks instructies om vanaf een beginpunt een bepaald doel te bereiken) en procedures (een verzameling activiteiten die in een bepaalde volgorde moet worden uitgevoerd) (bron: SLO). Deze module is in ontwikkeling. |