ONDERWIJS PODCAST

De Pictio Onderwijspodcast is een podcast over onderwijs in de breedste zin van het woord. Van kleuterklas tot hoogleraar, van praktijkschool tot gymnasium en van beroepsgericht tot basisschool: in onze onderwijspodcast bespreken we alles van, voor, door en over het onderwijs.

Ons luisterbereik in de onderwijswereld groeit met de week, door interessante gasten! Wilt u uw onderwijsdoelgroep direct bereiken, dan kunt u, tegen een geringe vergoeding, de podcast sponsoren.
Mail onze hoofdredacteur:
hoofdredacteur@pictio.nl.

Het lesmateriaal dat Pictio maakt, slaat een brug tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Creativiteit, probleemoplossende vaardigheden, zelfstandigheid en competenties spelen hierbij een belangrijke rol. Heeft u een interessant onderwijs gerelateerd verhaal?
Tip onze redactie via:
podcast@pictio.nl.

Introductie:

In deze introductie vertellen Wytze Niezen en Wim Pelgrim je wat de Pictio Onderwijspodcast behelst. Waarom zijn ze deze podcast begonnen? Wat ga je de komende maanden horen? En wat kun jij als luisteraar bijdragen?

Gepresenteerd door:

Wytze Niezen
Wim Pelgrim

Volg de Pictio Onderwijspodcast via:

Beluister alle afleveringen:

Aflevering 17 – We kunnen niet meer zonder: digitale lesmethoden. Elk zichzelf respecterende uitgeverij heeft er mee te maken. Maar werkt dat digitaal lesmateriaal wel zoals het zou moeten? De kosten lopen de spuigaten uit en de leerling en leerkracht lijkt er niet beter van te worden. Om de onderste steen boven te krijgen hebben we twee experts aan tafel om ons alles te vertellen over digitale lesmethoden: Jorien Castelein, oprichter en directeur van Blink en Charley Beerman, algemeen directeur EduhintOVD.

Aflevering 16 – Podcast serie in het kader van een Onderwijsdebat. Luister alle afleveringen hier.

Aflevering 15 – Het wordt een traditie! Einde van het jaar gaan we in gesprek met Jan Bransen over het onderwijsnieuws van het afgelopen jaar. Uiteraard komt corona voorbij, maar we hebben het ook over de onthoofding van Samuel Paty, de stakingen in januari, het adviesrapport van McKinsey en nog veel meer. Luister heerlijk onder de kerstboom, tussen de oliebollen of in het nieuwe jaar.
Prof. Jan Bransen is onderzoeker aan de Radboud Universiteit in Nijmegen waar hij zich bezighoudt met mensbeeld, de rol van actueel gedragswetenschappelijk onderzoek voor de begrippenkaders daarbij en hij is academisch leider van het Radboud Teaching and Learning Centre.
Aflevering 14 – We leiden op voor een toekomst die we niet kennen. Waar moeten we dan rekening mee houden? Welke kennis en vaardigheden zijn straks nodig? En hoe richten we het onderwijs dan in? In deze aflevering interviewen Wytze Niezen en Wim Pelgrim Adri Pijnenburg, trendontwikkelaar en expert vmbo en mbo techniek, en Jack Cox, deeltijddocent circulaire economie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en schrijver van het boek Vlindereconomie.
Aflevering 13Hoe lopen de geldstromen in het onderwijs eigenlijk? Op die vraag zoeken we het antwoord in deze aflevering. Want, hoeveel is een leerling eigenlijk ‘waard’? En potten die besturen echt allemaal zoveel geld op? In de kantinepraat komen we erachter dat leerlingen en leerkrachten zelf ook niet goed weten hoe de geldstromen in het onderwijs lopen. In gesprek met Reinier Goedhart van de PO-Raad onderzoeken we de Lumpsum regeling, en de vernieuwing van deze regeling. Rene Zaal, hoofd bedrijfsvoering en controller van het Trinitas College geeft ons vervolgens inzicht in hoe je als leerkracht en school die gelden kan verdelen om tot goed onderwijs te komen.
Aflevering 12 – Iedereen is weer klaar voor een nieuw jaar goed onderwijs. Maar wat is dat eigenlijk, goed
onderwijs? Wytze Niezen en Wim Pelgrim gaan in gesprek met Ton van Haperen en Mini Schouten,
die beide een heel ander perspectief hebben op ‘goed onderwijs’.
Aflevering 11 – Wanneer is een leerling klaar voor huiswerkbegeleiding? Wat is de rol van huiswerkbegeleiding in het hedendaags onderwijs? Hoe voorkom je kans ongelijkheid onder leerlingen? En wat is de rol van de school bij het aanbieden van huiswerkbegeleiding? Wytze Niezen en Wim Pelgrim gaan in gesprek met Anouk van ’t Zand en Rian Hol.

Aflevering 10 – Tweedelige aflevering over bestuurders in het onderwijs. Luister alle afleveringen hier.

Aflevering 9 – In deze aflevering interviewen Wytze Niezen en Wim Pelgrim Suzanne Unck, coach, procesbegeleider en sparringpartner in het onderwijs, en Rochelle Schaepkens, leerkracht en innovatiecoach bij basisschool Noorderlicht. Gesproken wordt over de lessen uit de afgelopen acht weken: hoe hebben scholen het thuisonderwijs ingericht? Welke lessen hebben we daaruit geleerd? En wat kunnen we daaruit meenemen in de toekomst?
Aflevering 8 – In deze aflevering hebben we het, natuurlijk, over de coronacrisis die de hele wereld raakt. In het onderwijs zetten leerkrachten en al het ondersteunend personeel alles op alles om het onderwijs doorgang te laten vinden. Hoe doen scholen dat? En waar moet je allemaal aan denken?
Aflevering 7 – In deze aflevering interviewen Wytze Niezen en Wim Pelgrim Gerdineke van Silfhout, toetsdeskundige van SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en Jeroen Bakker, directeur van Paragin, een softwaremaker van onder andere toetssoftware. Gesproken wordt over het formatief evalueren: wat is het? En hoe breng je dat in praktijk? En in hoeverre is formatief evalueren iets nieuws? Of doen we dit stiekem al heel veel in het onderwijs?
Aflevering 6 – In deze aflevering interviewt Wietze Niezen Meester Sander, kleutermeester, ICT-coördinator, blogger en trainer en Wim Pelgrim interviewt Jennifer Pettersson, programmamaakster van de podcastreeks Opgejaagd. Gesproken wordt over het onderwijs aan kleuters/groep 1 en 2: hoe pakken we dat aan? Wat moet daarin anders? En welke aannames liggen er onder onderwijs aan die leeftijdsgroep?
Aflevering 5 – In deze aflevering zijn Wim Pelgrim en Wytze Niezen in gesprek met Jan Bransen, hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tevens is hij schrijver van diverse boeken. Met name zijn laatste boek ‘gevormd of vervormd’ maakt veel los in onderwijsland.
Aflevering 4 – In deze aflevering interviewt Wytze Niezen Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet en Ronilla Snellen, oprichter en directeur van FutureNL. Gesproken wordt over het digitale geletterdheid: wat is dat eigenlijk, hoe maken we leerlingen digitaal geletterd en wat moet hiervan in het curriculum komen?
Aflevering 3 – In deze aflevering interviewt Wytze Niezen Barbara de Kort, hogeschooldocent bij de Marnix academie, en voorzitter van LOBO. Wim Pelgrim interviewt Jan van de Ven, basisschooldocent, één van de leiders van PO in Actie en mede-oprichter van het Lerarencollectie. Gesproken wordt over het lerarentekort: wat zijn de oorzaken, de gevolgen en de mogelijke oplossingen?
Aflevering 2 – In deze aflevering interviewt Wytze Niezen Theo Douma, voorzitter van Curriculum.nu en Wim Pelgrim interviewt Nellianne van Schaik – Maljaars, lid van het ontwikkelteam Nederlands. Gesproken wordt over het proces van Curriculum.nu in de afgelopen anderhalf jaar, de behaalde resultaten en hoe nu verder. Ook gaan Wim en Wytze in op de kritiek die er is op Curriculum.nu. En ja, het hoe van het onderwijs zit er stiekem wel in geven Theo en Nellianne aan.
Aflevering 1 – In deze aflevering interviewt Wytze Niezen neuropsycholoog Mark Tigchelaar en software-ontwikkelaar Oscar Bos over Focus. Eerst wordt uitgelegd wat focus eigenlijk is, hoe ons geheugen werkt en welke neurotransmitters dit organiseren. Er zijn vier concentratielekken die je focus verstoren. Welke dit zijn en wat je eraan kan doen, hoor je in de podcast. Vervolgens kijken we welke weeffouten in het onderwijssysteem zitten. Ook wordt de rol van de leerkracht besproken, hoe kan deze focus faciliteren? Wat kan je als leerkracht morgen in de klas doen om je leerlingen beter te laten concentreren?
Aflevering 0 – In deze pilotaflevering praten Wytze Niezen en Wim Pelgrim met twee gasten: Bamber Delver en Thijs Habraken. Gesproken wordt over de impact van devices op leerlingen en het onderwijs. Wat deed de komst van de iPad? Hoe gaan we om met smartphones in de klas? En wat doet dat met opvoeding en lesgeven?